Часики
Июнь 2017
ПнВтСрЧтПтСбВс
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Календарь Календарь

Московская международная выставка-ярмарка кукол и медведей Тедди
Московская международная выставка-ярмарка кукол и медведей Тедди
Нас посетили
free counters

история народных кукол

Страница 1 из 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Следующий

Предыдущая тема Следующая тема Перейти вниз

история народных кукол

Сообщение автор Витаминка в Пт Июл 30, 2010 8:39 pm

здесь выкладываем интересные материалы по теме

_________________
В миру Миненко Вика
статус дня: "Я ненавижу сплетни в виде версий, Червей сомненья, почестей иглу"

мой ЖЖ
продам свои материалы
avatar
Витаминка
администратор
администратор

Женщина Сообщения : 7166
Возраст : 49
Настроение Настроение : позитивное

Вернуться к началу Перейти вниз

Эпиграфом к этой теме предлагаю взять высказывание Густава Малера

Сообщение автор Марина в Пн Авг 02, 2010 3:31 pm

"Традиции-это не поклонение пеплу, а передача огня..."

Густав Малер

Українська іграшкова культура зберігає багатий досвід творчого володіння різними природними матеріалами. Традиції української іграшкової культури значною мірою є естетичні традиції, які захищають іграшку від формальних надлишків, зайвої складності та інформативної переобтяженості. Образи українських традиційних іграшок, як і всього українського фольклору, позначені людяністю, відкритістю, і простотою.
Для багатьох поколінь народна іграшка слугувала одним з важливих засобів виховання, зокрема сприяла естетичному, фізичному й інтелектуальному розвиткові дітей. У світі малят вона поставала першим духовним чинником на стежці пізнання навколишнього життєвого простору, народних звичаїв, обрядів, занять та побуту дорослих.
Століттями екологічно чистими матеріалами для виготовлення іграшок слугували - глина, деревина, сир, тканина, тісто,
рослинні матеріали (листя кукурудзи, лоза, рогоза, солома, трава) тощо.
Українська народна лялька (по селах її називаюють - "кукла") становить частину іграшкової культури, а разом з тим - і частину східнослов'янської та європейської лялькової культури ХХ ст.
На думку О.Найденна - відомого сучасного етнографа, дослідника української народної іграшки: "Українська традиційна лялька має витоки в глибинних шарах фольклорної колективної культури. Бо в ній втілені пластичні, орнаментальні, образні вподобання кожного окремого етносоціального осередку - якісного складового елементу осереддя національного. У цьому принцип фольклорного колективного мистецтва".
Досліджуючи мовні джерела щодо з'ясування етимологічного значення слова лялька, кукла, фіксуємо декілька дефініцій цього поняття: "Лялька":
1) іграшка у вигляді фігурки "людини" (із грец. – kuokla - "паперова трубочка";
в російських пам'ятках відзначається з ХVст.);
2) ляля - "кукла, ребеночек"; "смирный,
застенчивый, неповоротливый человек";
можливо слово дитячої мови;
3) абсолютно неприпустиме - "кука", "кулак", "кукиш".
Перші два значення яскраво характеризують предмет нашої теми, і дають змогу чіткіше окреслити його межі.
Етимологія цих понять дозволяє з'ясувати психологічний аспект, який розкриває його зміст.
Традиції виготовлення найпростішої ляльки сягають у давнину. Вони засновані на універсальній космологічній ідеї.
Ця ідея та її матеріалізоване втілення, локалізація в просторі й часі є фольклорною основою традицій.


Последний раз редактировалось: Марина (Сб Авг 21, 2010 7:32 pm), всего редактировалось 4 раз(а)
avatar
Марина
модератор
модератор

Женщина Сообщения : 657
Возраст : 50
Настроение Настроение : отличное

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор Марина в Пн Авг 02, 2010 6:17 pm

О. Найден вважає: "Традиції цінні не тільки тим, що являють собою вираження світоглядних основ та художніх уподобань (загальнонаціональних, регіональних, місцевих, а й тим, що становлять практично корисний фактор щодо створення виробів, зокрема, іграшок на промислах".

"Традиція" в звуженому, зовнішньому розумінні є певною впорядкованою системою форм, прийомів, технологій тощо.
На сьогодні традиції виготовлення ляльок живуть і вдосконалюються як у промисловій, так і в самодіяльній, яку в дитячій творчості пов'язують із народною, простою за формою, яскравою за декоративністю, святковістю й відчуттям матеріалу.
Серед українських народних ляльок явищем особливим, певною мірою унікальним, є ганчіркові ляльки. Для їх створення використовували тканину, переважно її шматки від "старого" одягу, що вийшов з ужитку, або ті, що залишилися від шиття нового.
Ганчіркові ляльки виготовляли зв'язуванням та шиттям. Процеси виготовлення отримали місцеві назви "в'язати (зв'язувати) куклу", "крутити куклу" (Київська, Полтавська, Черкаська обл.), "робити ляльку" (Івано-Франківська обл.), "шити куклу" (Харківська обл.).
Відповідно ляльки бувають вузлові та шиті.
Вузлові ляльки виготовляють шляхом намотування та прив'язування тканини без застосування голки. Голка з ниткою в окремих випадках застосовується при пошитті головного убору та обробці вбрання ляльки, наприклад, коли треба пришити або вишити хвилясту лінію (кривулька, вужик) на подолі фартуху чи сукні.
Як правило, силует у таких ляльок досить умовний.


Последний раз редактировалось: Марина (Сб Авг 21, 2010 10:09 pm), всего редактировалось 3 раз(а)
avatar
Марина
модератор
модератор

Женщина Сообщения : 657
Возраст : 50
Настроение Настроение : отличное

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор Марина в Ср Авг 04, 2010 2:16 pm

Три етапи виготовлення вузлової ляльки:
1. Спочатку опрацьовують голову - накладають у шматок білої тканини (хустку) клаптики ганчір'я й перев'язують ниткою, надаючи одержаному об'ємові потрібної круглої або овальної форми. Виходить голова - основна і єдина об'ємна частина багатьої ляльок даного типу. Це початковий єтап, найбільш важливий для майбутнього типу та образу ляльки.
2. Створення хреста на обличчі ляльки.
3. Може мати 2 варіанти:
а) звисаючі кінці хустки (тканини) скручуються й перев'язуються нитками так, що утворюється тулуб ляльки, до якого далі прив'язується одяг;
б) до звисаючих кінців прив'язуються та накручуються різнокольорові клапті, які імітують одяг ляльки.


Етапи створення вузлової ляльки-"княгині". Так робили бабусі с . Золотоношка
Черкаська обл., Драбівський р-н (історична Полтавщина)

Найден О.С. Українська народна лялька: [наукове видання]
/ Олександр Семенович Найден. -
К.: ВД "Стилос", 2007. - 240 с.





Последний раз редактировалось: Марина (Пт Авг 20, 2010 9:22 pm), всего редактировалось 8 раз(а)
avatar
Марина
модератор
модератор

Женщина Сообщения : 657
Возраст : 50
Настроение Настроение : отличное

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор Марина в Вт Авг 17, 2010 3:23 pm

Дорогі дівчатка!!!!! Трошки міркувань для тих, кого гризе питання:
"Чим відрізняється лялька-мотанка від вузлової ляльки?"
Якщо добре полазити по Інтернету, почитати різні джерела про "Мотанку", то можна з'ясувати, що різниці взагалі ніякої немає між "Мотанкою" та "Вузловою лялькою", тому що ляльки однакові, але походження та традиції повинні бути різними... Я почала збирати інформацію про ганчіркову народну ляльку років 10 тому. Із джерел тільки була стаття О.Найдена в журналі "Народне мистецтво" та книжка "Українська народна іграшка" яка вийшла у 1999р. тоді й слова такого не було. Потім появилися книжки: Л.Герус "Українська народна іграшка" (2004); О.Найден "Українська народна лялька" (2007); Г.Напиткіна "Українська лялька-оберіг" (2007) та ін. Останнім часом лялькова культура зазнала значних змін - з'явилося багато майстрів-лялькарів, багато цікавих робіт на виставках, конкурсах, ярмарках та поняття "мотанка". Вважаю, що це нове ім'я української народної ляльки. Тепер щодо технології та традиції ляльки-мотанки - всюди подається інформація про традиційну вузлову ганчіркову ляльку, тільки добавляється слово "мотанка" Цікаво тільки як довго це поняття протримується взагалі. Як кажуть у нас: "Поживемо - побачимо". На мою думку, це дуже грубий, неуважний переклад російської ляльки-закрутки та зі всім Інтернетом не посперичаєшься...
Якщо цікаво, ось адреса двох сайтів: на першому українські сучасні майстри - є один вислів: "Що мотанка дуже схожа на вузлову ляльку але робиться по іншому..." , а на другому - повністю переписана технологія, традиції, історія вузлової ляльки
www.rukotvory.com.ua;
http://motanka.com.ua
Натхнення Вам!!!!!!!


Последний раз редактировалось: Марина (Пт Авг 20, 2010 8:41 pm), всего редактировалось 3 раз(а)
avatar
Марина
модератор
модератор

Женщина Сообщения : 657
Возраст : 50
Настроение Настроение : отличное

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор ЕЛЕНКА в Ср Авг 18, 2010 8:38 pm

Марина, спасибо. А я сегодня нашла тоже статью о народной украинской кукле
http://chakachu.com/rus/second/111
Я думаю, что ссылки можно вставлять сюда?
avatar
ЕЛЕНКА
член УОК
член УОК

Женщина Сообщения : 763
Возраст : 56
Настроение Настроение : от счастья распирает

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор Марина в Чт Авг 19, 2010 2:05 pm

Елена, тебе тоже спасибо за адрес. Вот, что я там нашла по поводу "мотанки": "Ляльки Середнього Придніпров'я своєрідні по образу виготовлення й складні по декоративній палітрі. Таку ляльку виготовляли образом зв'язування й накручування вузлів, без голки й ножиць. Тому вона й називається "вузлова лялька". Існувало ще поняття "мотанки" - ляльки візуально схожої з "вузловою", але виготовленої шляхом намотування окремих шматочків тканини на основу. Хрест на обличчі - символ веселки, тому він робиться з яскравих ниток. Обличчя - Солярний знак сонця. Усі вертикальні лінії - це чоловічий початок, усі горизонтальні лінії - жіноче.
Цю традицію я вже подавала, коли розказувала про три етапи виготовлення вузлової ляльки. Єдина відмінність хрест на обличчі з яскравих ниток (це мабуть теж сучасне - кінець ХХ-початок ХХІст.), тому що на обличчі вузлових ляльок Середньої Наддніпрянщини майстрині робили хрести з ниток одного кольору, переважно чорного або червоного, які були їхньою найбільш виразною іконографічною ознакою. Сучасні дослідники української народної ляльки стверджують, що наявність хреста на обличчі ляльок Середньої Наддніпрянщини, як давнього язичницького знака, який, можливо, пов'язаний із солярним культом (хрест, вписаний у коло). Очевидно свідчить про обрядово-магічну функцію ляльки - зображення божества в минулому.


Последний раз редактировалось: Марина (Пт Авг 20, 2010 8:43 pm), всего редактировалось 1 раз(а)
avatar
Марина
модератор
модератор

Женщина Сообщения : 657
Возраст : 50
Настроение Настроение : отличное

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор Марина в Пт Авг 20, 2010 7:38 pm



Варіанти іконографічного оформлення облич вузлових ляльок Середньої Наддніпрянщини.

Більш виразні й складні хрести роблять в осередку зародженнч цього типу ляльок (сучасні Чигиринський
і Черкаський райони) та поблизу нього; менш виразні та простіші (в одну-дві нитки) хрести роблять у
місцевостях, віддалених від осередка зародження

Найден О.С. Українська народна лялька: [наукове видання] / Олександр Семенович Найден. -
К.: ВД "Стилос", 2007. - 240 с.


Последний раз редактировалось: Марина (Сб Авг 21, 2010 10:08 pm), всего редактировалось 8 раз(а)
avatar
Марина
модератор
модератор

Женщина Сообщения : 657
Возраст : 50
Настроение Настроение : отличное

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор Марина в Пт Авг 20, 2010 7:54 pm

О.С.Найден наголошує: "Хрести, як уже зазначалося, характерні лише для ляльок Середньої Наддніпрянщини, зокрема для деяких гнізд, локалізованих на території осередку зародження цього лялькового типу та поблизу неї. Це розвинуті хрести, складні за кольором та переплетенням ниток. У віддалених від осередку селах, тобто на периферії процесу, хрести значно потоншуються, втрачають кольорове розмаїття, мають певний рудиментарний вигляд. За межами Середньої Наддніпрянщини ляльок з хрестами не було виявлено. Проте вони були виявлені за межами України, зокрема в місцевостях, які розташовані на великій відстані від Середньої Наддніпрянщини. У фондах Музею іграшки (у Сергієвому Посаді) та Музею етнографії народів СРСР (у Санкт-Петербурзі), у літературі та приватних зібраннях вдалося віднайти ляльки та інші антропоморфні культові предмети, іконографічно подібні до розглядуваних ляльок із Середньої Наддніпрянщини. Це ляльки з певних районів Таджикистану, Узбекистану, Киргизії, з Грузії (Тушетії) та Північного Кавказу (Осетії, Інгушетії, Карачаєво-Черкесії, Адигеї), із Чувашії та села Некрасовки Бєлгородського району Російської Федерації. Ляльки ці зроблені іншими способами, ніж у Середній Наддніпрянщині, мають інші конструкції, внутрішні основи, становлять інші статуарні типи, однак головна іконографічна ознака - особливим чином оформлене обличчя - у них подібні. Щоправда, хрести на обличчях цих ляльок мають різну конфігурацію, досить часто це хрест навкісний, Х-подібний, та робиться він також із різнокольорових ниток, переплетених у такий спосіб, що на розхресті утворюється ромб або квадрат. Думається, що іконографічна спільність або близкість ляльок Середньої Наддніпрянщини та Середньої Азії, Північного Кавказу тощо - явище не випадкове, а таке, що засноване на закономірностях історичного характеру".

Порівняльна таблиця іконографії облич ляльок:

1, 2, 3 - Україна, Середня Наддніпрянщина;
4 - Чувашія; 5 - Російська Федерація, Белгородська область;
6, 7, 8, 9 - Північний Кавказ. Інгуші, адигейці, карачаївці;
10 - Грузія. Тушетія; 11, 12 - Киргизстан;
13 - Таджикистан; 14, 15 - Узбекистан. Робоча зарисовка

Найден О.С. Українська народна лялька: [наукове видання] / Олександр Семенович Найден. -
К.: ВД "Стилос", 2007. - 240 с.


Последний раз редактировалось: Марина (Сб Авг 21, 2010 9:58 pm), всего редактировалось 5 раз(а)
avatar
Марина
модератор
модератор

Женщина Сообщения : 657
Возраст : 50
Настроение Настроение : отличное

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор Марина в Пт Авг 20, 2010 8:08 pm


Внутрішня будова (основа) ляльок Середньої Наддніпрянщини
та ляльок з Карпат


Найден О.С. Українська народна лялька: [наукове видання]
/ Олександр Семенович
Найден. - К.: ВД "Стилос", 2007. - 240 с.


Последний раз редактировалось: Марина (Пт Авг 20, 2010 9:22 pm), всего редактировалось 3 раз(а)
avatar
Марина
модератор
модератор

Женщина Сообщения : 657
Возраст : 50
Настроение Настроение : отличное

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор Марина в Пт Авг 20, 2010 8:27 pm


Варіанти вузлових ляльок побутового характеру. Середня Наддніпрянщина, Карпати

Найден О.С. Українська народна лялька: [наукове видання] / Олександр Семенович Найден. -
К.: ВД "Стилос", 2007. - 240 с.


Последний раз редактировалось: Марина (Пт Авг 20, 2010 9:19 pm), всего редактировалось 2 раз(а)
avatar
Марина
модератор
модератор

Женщина Сообщения : 657
Возраст : 50
Настроение Настроение : отличное

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор Марина в Пт Авг 20, 2010 8:30 pm


Варіанти вузлових ляльок-"княгинь" (обрядово-святкового характеру).
Середня Наддніпрянщина


Найден О.С. Українська народна лялька: [наукове видання] / Олександр Семенович Найден. -
К.: ВД "Стилос", 2007. - 240 с.


Последний раз редактировалось: Марина (Пт Авг 20, 2010 9:20 pm), всего редактировалось 1 раз(а)
avatar
Марина
модератор
модератор

Женщина Сообщения : 657
Возраст : 50
Настроение Настроение : отличное

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор Марина в Пт Авг 20, 2010 8:33 pm

avatar
Марина
модератор
модератор

Женщина Сообщения : 657
Возраст : 50
Настроение Настроение : отличное

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор ЕЛЕНКА в Пт Авг 20, 2010 8:37 pm

Марина, большое спасибо. Благодаря тебе у меня все потихоньку становится на свои места. Idea
avatar
ЕЛЕНКА
член УОК
член УОК

Женщина Сообщения : 763
Возраст : 56
Настроение Настроение : от счастья распирает

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор Марина в Пт Авг 20, 2010 8:47 pm

Еленка, спрашивай не стесняйся, что знаю расскажу. Информации еще очень много!!!!!!!
avatar
Марина
модератор
модератор

Женщина Сообщения : 657
Возраст : 50
Настроение Настроение : отличное

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор Витаминка в Пт Авг 20, 2010 9:59 pm

Вот это да!! супер информация!! Столько схем! Здорово! спасибо много раз пишу тебе Мариночка! Ты теперь здесь настоящая хозяюшка !!!Спасибо!!!

_________________
В миру Миненко Вика
статус дня: "Я ненавижу сплетни в виде версий, Червей сомненья, почестей иглу"

мой ЖЖ
продам свои материалы
avatar
Витаминка
администратор
администратор

Женщина Сообщения : 7166
Возраст : 49
Настроение Настроение : позитивное

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор Марина в Сб Авг 21, 2010 10:36 am

Вика, огромное спасибо за доверие!!!!!!! Очень рада, что материал понравился!!!!!!!Буду стараться!!!!!!!
avatar
Марина
модератор
модератор

Женщина Сообщения : 657
Возраст : 50
Настроение Настроение : отличное

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор Витаминка в Сб Авг 21, 2010 11:00 am

Я бы ОЧЕНЬ хотела, чтобы у нас в след. Украинской Сказке на нашем стенде, отдельным сектором, красиво оформленном в нац. стиле были представлены украинские национальные куклы. booze

_________________
В миру Миненко Вика
статус дня: "Я ненавижу сплетни в виде версий, Червей сомненья, почестей иглу"

мой ЖЖ
продам свои материалы
avatar
Витаминка
администратор
администратор

Женщина Сообщения : 7166
Возраст : 49
Настроение Настроение : позитивное

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор Марина в Сб Авг 21, 2010 11:11 am

Я бы тоже этого ОЧЕНЬ хотела!!!!!!! Надеяться будем на лучшее!!!!!!!
Тогда все будет ХОРОШО!!!!!!!
avatar
Марина
модератор
модератор

Женщина Сообщения : 657
Возраст : 50
Настроение Настроение : отличное

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор ЕЛЕНКА в Сб Авг 21, 2010 11:30 am

Ой, как хорошо. Я тоже этого хочу очень-очень. rabbit
avatar
ЕЛЕНКА
член УОК
член УОК

Женщина Сообщения : 763
Возраст : 56
Настроение Настроение : от счастья распирает

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор Витаминка в Сб Авг 21, 2010 11:33 am

Значит все будет))))))))))))))))))))))) jocolor

_________________
В миру Миненко Вика
статус дня: "Я ненавижу сплетни в виде версий, Червей сомненья, почестей иглу"

мой ЖЖ
продам свои материалы
avatar
Витаминка
администратор
администратор

Женщина Сообщения : 7166
Возраст : 49
Настроение Настроение : позитивное

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор Марина в Сб Авг 21, 2010 12:01 pm

Приложим все силы, чтобы ВСЕ получилось!!!!!!! Время на обдумывание немного есть!!!!!!!
avatar
Марина
модератор
модератор

Женщина Сообщения : 657
Возраст : 50
Настроение Настроение : отличное

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор Марина в Сб Авг 21, 2010 10:53 pm

Отже, прожовжуємо розкривати нашу тему...
Попередниками сучасних народних ляльок, також можна вважати обрядові жіночі зображення, які виготовлялися у давнину з м'яких матеріалів (ганчір'я, соломи, конопель, стрічок, хліба тощо) або зі справжнього жіночого одягу,який натягували на дерев'яну основу (стебло рослини, гілку спеціальної форми та ін.). Їх як і народних ляльок можно віднести до "екологічних" зображень. Науковці стверджують, що у свідомості народу зберігається пам'ять про них та про їхній зв'язок з ідеєю материнства, родючістю, хлібом... Так у деяких місцевостях України народні ляльки мають назву - "кукли".
О.С.Найден пише:""Куклою" називають у народі жмуток стиглого колосся - недожатий, залишений на краю поля й закручений по ходу сонця, прикрашений яскравими стрічками та клаптями. Іноді його "пригощають" їжею або трохи прикопують. Це все робиться для забезпечення майбутнього врожаю. І навпаки - жмуток нестиглих колосків, закручених "проти сонця", - "залом", "закрутка", "завой" - накликає неврожай та біду. "Кукла" і "залом" - магічна опозиція, яка має буттєвий характер".
Існувала ще також дитяча жованка, яку в деяких місцевостях називали "куклою" (Житомирська обл.). На першому етапі виготовлення вона і справді нагадує вузлову ляльку, у голові якої міститься хліб. Тому можна зробити висновок, що "крутити куклу" - це спосіб, здобутий віковою хліборобською практикою.

Найден О.С. Українська народна лялька: [наукове видання] / Олександр Семенович Найден. -
К.: ВД "Стилос", 2007. - 240 с.

avatar
Марина
модератор
модератор

Женщина Сообщения : 657
Возраст : 50
Настроение Настроение : отличное

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор Марина в Вс Авг 22, 2010 3:29 pm

Захоплюючим є опис гри в ляльки М.Ф.Грушевського, що додаткове підтверджує обрядовий зв'язок ляльки з хлібом:
"У ляльок граються тільки дівчатка. Часом від них не відірвеш і великої дівки, заміж йде і в скрині ляльки везе – так любить це добро своє! Такі речі не схвалюються людьми, хоча з усмішкою пробачаються. Хлопці часто ворожо на ці дівчачі забавки дивляться, нищать їх, глумляться, як знайдуть, тому дівчата ховають свої ляльки від них. Втім, хлопці і самі часом побавляються ляльками, а потім чогось лукавий таки підкусить їх, і вони поглумляться над тим скарбом чи переховають так, щоб дівчатка попошукали. У хаті не раз і скарги за ляльок – батьки та матері гримають за це на хлопців. Скарб свій дівчатка тримають у коробці якійсь, у решеті невеликому, у цідилкові покинутому чи старому очипкові. Ляльок-хлопчиків не роблять, а все дівчат та молодиць – зрідка бабу і дитинку у сповитку. Клаптики матерії для того, щоб робити ці вузлові ляльки, звуться крам, крамнинки, крамки, прибір, приборинки. До них ще й прядиво держать. Щоб ляльку зробити, спочатку пожують хліба в роті, а з нього виліплять кульку, положать її у полотнинку, завяжуть як вузлик ниткою, сформують голівку, а зверху придушать, щоб вийшло таке як очіпок у молодиці чи стрічка у дівки. Як висохне, вивязують, наче молодицю, хусткою, або, як дівці, вичешуть кіску з прядива і, узявши за лоб, ззаду заплетуть її з кісниками і стрічками. У вузлик-голівку, на місці, де він звязаний і де буде шия, встромлюють коротеньку паличку або ще більше обмотують її, щоб було за що зачепити сорочечку і крамки, подібні до грудей і живота. Рук немає, лише рукави й уставки приробляють і крест одягають. Далі на поясі намотують мотузку чи прядива тісно і ним привязують спідницю, запаску чи плахту, попередницю чи фартух. Майструючи, співають пісень, дівчата – весільних, а молодиці – «Неньки» абощо. Буває так, що ляльок і двадцять носить дівчинка за собою у скринці або у платочку якому і всіх по імені зве. Де хатки роблять або пічки копають – там і ляльки розсаджені на видних місцях. Старші люди дивуються: «Чом хлопці до цього байдужі такі?! Їм сокирка, ножик, батіг потрібні, з палички ножика зробить і буде носитися. Своє і дівчинка віщує, і як ляльки нема, оцваночок буде в заполі носити. Кожне до свого тягнеться, чия кому стать».
Саме тут М.Ф.Грушевський описує технологію виготовлення вузлової ляльки, традиційної для Середньої Наддніпрянщини.
Грушевський М. Дитина у звичаях і віруваннях українського народу: [Етнографія України] / Марко Федорович Грушевський. – К.: Либідь, 2006. – 256 с.





avatar
Марина
модератор
модератор

Женщина Сообщения : 657
Возраст : 50
Настроение Настроение : отличное

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор ЕЛЕНКА в Вс Авг 22, 2010 3:47 pm

Марина, ты кладезь! С П А С И Б О !!! Я с нетерпением все время жду от тебя новых сообщений. Начала делать ( у нас на Западе именно говорят робити ляльку) новую куклу. Вскорем времени покажу, но хочу побольше ручной работы в декоре и приближенно в одежде к традициям нашего края. Что получиться не знаю, но буду ооооооочень стараться. 54g
avatar
ЕЛЕНКА
член УОК
член УОК

Женщина Сообщения : 763
Возраст : 56
Настроение Настроение : от счастья распирает

Вернуться к началу Перейти вниз

Re: история народных кукол

Сообщение автор Спонсируемый контент


Спонсируемый контент


Вернуться к началу Перейти вниз

Страница 1 из 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Следующий

Предыдущая тема Следующая тема Вернуться к началу


 
Права доступа к этому форуму:
Вы не можете отвечать на сообщения